Doel

Het doel bepaalt namelijk de te volgen strategie en daarmee ook grotendeels hoe de website er qua structuur en design uit moet  zien. Men roept wel eens dat er voor het bedrijf een website moet komen, omdat 'je met een website meer producten kan verkopen'. Het hebben van een website is echter geen enkele garantie voor een (winstgevende) verhoging van de omzet!

INTERNET - INTRANET - EXTRANET oplossingen.

Voordelen van een website:

  • U bereikt een breed publiek. Steeds meer gebruikers zoeken op Internet.
  • Professioneel e-mail versturen met uw bedrijfsnaam in het adres.
  • U bent 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor bezoekers.
  • Met een domeinnaam maakt u uw website professioneel.

Visitekaartje
Het grootste gedeelte van kleine websites op internet zijn gebaseerd op het principe van een visitekaartje. Deze websites bevatten algemene bedrijfs-, product- en contactinformatie. Doorgaans zijn dergelijke websites minder geschikt voor het verkopen van producten. Veel bezoekers komen op de website omdat ze al bekend zijn met het bedrijf. Wilt u echter meer uit zo'n website halen, dan moet deze worden aangepast.

Wil je producten verkopen
Het doel van de meeste websites is het verkopen van producten. De beste manier om dit te realiseren is te zorgen voor een website die eenvoudig en betrouwbaar overkomt en aantrekkelijk geprijsde artikelen aanbiedt. De reden is simpel: om zo'n website tot een succes te maken, heeft u terugkerende bezoekers en mond-tot-mond reclame nodig. Een dergelijke website wordt vaak ondersteund met (dure) advertenties om bezoekers naar de website te trekken.

Gratis informatie
Een website die gratis informatie voorziet heeft potentieel om veel bezoekers aan te trekken. Door middel van zoekmachine optimalisatie wordt de basis gelegd voor een hoge positionering in de zoekmachines. Met andere woorden: de website moet een autoriteit zijn op het betreffende vakgebied. Meestal worden dergelijke websites vanuit persoonlijke interesse gemaakt (ook wel hobby-websites genoemd). 

In de kijker
Adverteren op internet is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt: betalen om bezoekers aan te trekken is tegenwoordig heel normaal. In het verleden was het toepassen van banners zeer populair, maar bezoekers werden langzamerhand banner-moe en de interesse in dit advertentietype nam uiteindelijk af. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van gerichte tekstuele advertenties. Zo is het bij de zoekmachines Google, MSN en Yahoo! mogelijk te adverteren op de pagina's met zoekresultaten, de zogenaamde gesponsorde links. Op deze manier adverteren is schaalbaar maar vergt een gedegen strategie, anders kost het alleen maar geld!

Overzichtelijk
Wanneer een bezoeker op de website komt, is het van groot belang dat deze meteen doorheeft waarover de website gaat en vervolgens snel zijn weg kan vinden. Op internet bepalen bezoekers namelijk in een paar seconden of een website wel interessant genoeg is om er tijd aan te besteden. Tegen dit licht is een duidelijke navigatiestructuur van essentieel belang! Uit statistisch onderzoek blijkt overigens dat een website met eenvoudige, vergelijkbare pagina's het beste scoort.

Correcte content
Bij een informatieve website is het belangrijk de website te vullen met zeer goede content (teksten). Kopieer hiervoor geen teksten van andere schrijvers! Dit is wettelijk gezien niet toegestaan en voor zoekmachine technisch zeer onverstandig. De technologie is namelijk zo ver ontwikkeld dat gekopieerde teksten zeer slecht scoren in een zoekmachine als Google.